Translate!

torsdag 5 juli 2012

Juden I Almedalen, Del 1


VISBY. Den årliga Almedalsveckan har dragit igång på Gotland och landets alla politiker och stora organisationer har samlats på en och samma plats för att sprida sina ideologier och budskap. Min resa börjar med att jag tar mig från Göteborg via Arlanda till Stockholm Central.
Sedan vidare med tåg till Nynäshamn där skeppet för mig till det idylliska Visby.
Jag klev på båten i Nynäshamn och lade mig i min "privata" kupé. Jag tog av mig skorna som suttit hårt runt mina instängda fötter de senaste 8 timmarna och lade mig till rätta i den lilla soffan. Till min förvåning väcktes jag 20 minuter senare av 3 otroligt trevliga medresenärer som tydligen också skulle resa i min "privata" kupé. Som en social individ jag är började jag självklart tjöta med dem. De börjar genast propagera för BOT-avdraget. BOT-avdraget är, tydligen, ett avdrag för alternativa läkemedel. Det vill säga osteopater m.m. Detta stödjer givetvis då jag själv betalar skyhöga priser för att få min skeva rygg botad, något den vanliga sjukvården inte löser.
Min uppgift i Almedalen skulle "endast" ha varit att delta i ett seminarium, Nationella minoriteter språkpolitik 5.1. Men tidigt på morgonen, samma dag som jag reste, fick jag ett samtal från SVT. De meddelade att de letade efter en judisk, företagsam person, som var emot Ship to Gaza och som kunde debattera i direktsänd tv. SVT anade att de flesta i publiken i Debatt-studion skulle vara vänsterorienterade och / eller av muslimsk härkomst och behövde en motpol. Detta spännande erbjudande kunde jag ju inte tacka nej till, när jag kl 09.02 stod på perrongen i Stockholm väntandes på pendeln till Nynäshamn.
Jag har alltid velat jobba med politik! Äntligen kände jag att det hände något! Mitt deltagande i Visby och på Almedalsveckan skulle kunna sätta fart på min politiska karriär. Jag hade aldrig tidigare deltagit i Almedalsveckan, aldrig varit i Visby eller på Gotland, för den delen. Så med stor förväntan drömde jag om den politiska paradisön och föreställde mig hur debatten och seminariet skulle äga rum. Självklart smög sig nervositeten på. Jag funderade lite över det faktum att programmet sänds på SVT och har ca en halv miljon tittare, inte heller hade jag hunnit förbereda mig. Men ah, jag är ju Göteborgare! Med glimten i ögat och min improvisation brukar det mesta lösa sig! Och det gjorde det ju också!
Mer om Debatt kommer i Del 2 och det Nationella minoritetsseminariet kommer jag att redogöra för i Del 3. Dessvärre har jag glömt det mesta rörande BOT-avdraget, annars hade jag gärna berättat om det oxå, men nu är huvudet fullt av judiskt politik snack.
Shalom och nu tar bloggen ny fart då jag fått blodad tand från denna underbara tillställning i Visby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar